ΒΡΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κεραυνός εν αιθρία η ίδρυση δύο πρότυπων σχολείων στη Χαλκίδα

ΒΡΑΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κεραυνός εν αιθρία η ίδρυση δύο πρότυπων σχολείων στη Χαλκίδα
20 Μαΐου 2021, 17:27
A+ A-
Σκέψεις για τη μετατροπή δημόσιων δομών σε πρότυπα σχολεία.

* Γράφει ο καθηγητής Μιχάλης Βρανόπουλος

Η πρόχειρη ανακοίνωση της μετατροπής σε πρότυπα ενός γυμνασίου και ενός λυκείου στην Χαλκίδα έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία τις τελευταίες ημέρες στην τοπική κοινωνία και δημιουργεί ερωτηματικά για την σοβαρότητα και την ικανή μελέτη που έγινε για την υποστήριξη αυτής της απόφασης.

Εν ολίγοις με σύμφωνη γνώμη, όπως φαίνεται της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Ευβοίας, και άλλων αρχών του νομού και της περιφέρειας, αλλά χωρίς καμιά προηγούμενη μελέτη αποφασίσθηκε, δίκην αποφασίζομεν και διατάσσομεν το 5ο Γυμνάσιο και το 1ο Λύκειο Χαλκίδας να ενταχθούν στα πρότυπα σχολεία.

Επισημαίνεται ότι δεν προηγήθηκε ουσιαστικός διάλογος με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη τα οποία έμαθαν ξαφνικά ότι από την επόμενη χρονιά αλλάζει πλήρως το χωροταξικό των εκπαιδευτικών δομών της περιοχής που διαμένουν.

Αλήθεια, τι σημαίνει πρότυπο σχολείο σε μια περιοχή;

Με βάση τη λογική όσων αποδέχονται αυτό το διαχωρισμό (που η συζήτηση δεν είναι της παρούσης), με τον τρόπο αυτό αφενός επιβραβεύονται οι μελετηροί και ικανοί μαθητές της περιοχής και παράλληλα διαμορφώνονται συνθήκες πρότυπης εκπαίδευσης τους  σε ποιότητα πρωτίστως αλλά και ποσότητα που τους καθιστά ικανούς να διαπρέψουν επιστημονικά στη ζωή τους.

Για την επιτυχία αυτού, το πρότυπο σχολείο υποστηρίζεται από αξιόλογους (αντικειμενικά)  διδάσκοντες οι οποίοι πληρούν τις ελάχιστες τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις για την υποστήριξη του ιδιαίτερου πλέον έργου τους.

Παράλληλα όμως το συγκρότημα υποστηρίζεται και με τον κατάλληλο εξοπλισμό ο οποίος αποτελεί πρότυπο  και μάλιστα λειτουργεί και ως σημείο αναφοράς για την εξέλιξη όλων των σχολείων.

ΟΜΩΣ επειδή τα παιδιά που επιλέγονται για εισαγωγή στα πρότυπα σχολεία αποτελούν σήμερα ένα μικρό μέρος του μαθητικού πληθυσμού, η δημιουργία των προτύπων σχολείων ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να διαταράσσει την εύρυθμη μαθησιακή λειτουργία των υπολοίπων μαθητών της περιοχής που εδρεύουν σήμερα τα σχολεία, αντίθετα θα πρέπει να λειτουργεί με τη βέλτιστη ουδετερότητα.

Αρχικά διαταράσσεται η μαθητική ζωή τουλάχιστον 400 μαθητών του 1ου Γυμνασίου που βιώνουν την ευαίσθητη περίοδο της εφηβείας και μάλιστα σε μία δύσκολη περίοδο μετά από πολύμηνο εγκλεισμό λόγω της καραντίνας, αφού αν δεν μπορέσουν να εισαχθούν στο πρότυπο 1ο Λύκειο θα πρέπει να αναζητήσουν τη συνέχιση της εκπαίδευσή τους σε άλλο σχολείο (αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος εν γένει) πολύ πιο μακριά από τον τόπο κατοικίας τους και εφόσον βρεθεί θέση.

Παράλληλα, τα παιδιά του 5ου Γυμνασίου (που δεν εισήχθησαν με εξετάσεις εισαγωγής και δεν παρακολούθησαν πρόγραμμα προτύπου σχολείου) θα συνεχίσουν όπως φημολογείται στο πρότυπο 1ο Λύκειο χωρίς εξετάσεις εισαγωγής και θα ορισθούν χωρίς καμιά προσπάθεια αμετροεπώς ως άριστοι μαθητές!!!

Επιπλέον, τα κτίρια που υποδέχονται τα πρότυπα σχολεία μέχρι τώρα παραμένουν ως έχουν και δεν έχουν διαμορφωθεί οι συνθήκες που είναι ικανές να υποδεχθούν τη λειτουργία ενός πρότυπου σχολείου, δηλαδή υποδομές εργαστηριακές και υπολογιστικές, βιβλιοθήκες κ.ά.

Ο σωστός σχεδιασμός απαιτεί όπως προανέφερα πλήρη μελέτη και δημιουργία των απαραίτητων συνθηκών πριν την έναρξη λειτουργίας ενός πρότυπου σχολείου.

Εν κατακλείδι η ίδρυση των δύο προτύπων στην περιοχή όχι με δημιουργία τους από την αρχή και με σωστό σχεδιασμό των απαραίτητων υποδομών και τη δημιουργία των σωστών συνθηκών αλλά με μετατροπή δύο υφιστάμενων σχολείων, του 1ου Λυκείου και του 5ου Γυμνασίου σε πρότυπα, δημιουργεί μεγάλη αναστάτωση στην τοπική κοινωνία αφού επί της ουσίας καταργεί δύο  Δημόσιες Δομές που εξυπηρετούν εδώ και πολλά χρόνια τους μαθητές των οικογενειών που μένουν στις περιοχές των σχολείων και μάλιστα χωρίς να έχει προβλεφθεί μία περίοδος ομαλής μετάβασης.

Τι συμβαίνει όμως με αυτή την απόφαση; Ποιους και τι εξυπηρετεί;

Βεβαίως περί της διαμόρφωσης χώρων υποδοχής των προτύπων και πειραματικών σχολείων γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης με όλες τις προδιαγραφές και υποδομές  που προκύπτουν ούτε λόγος!!!

Επιστροφή