Η σημασία της Δημοτικής Αγοράς για την τοπική επιχειρηματικότητα

Η σημασία της Δημοτικής Αγοράς για την τοπική επιχειρηματικότητα
7 Φεβρουαρίου 2011, 21:20
A+ A-
Να αποφασίσουμε τι θέλουμε για την πόλη μας και να το κάνουμε, «χωρίς να ψάχνουμε προφήτες ή να κυνηγάμε μάγισσες» τονίζει ο Παντελής Κούκος.

Παρέμβαση του Παντελή Κούκου για το μεγάλο θέμα της δημοτικής αγοράς.

«Η Δημοτική Αγορά αποτελεί ένα σημείο συνέχειας της ιστορικής μνήμης κάθε πόλης, αφού γύρω από αυτήν αναπτύχτηκε και συνεχίζει η επιχειρηματική δραστηριότητα και η Χαλκίδα είναι πόλη με συνεχή ιστορική μνήμη από τους σκοτεινούς χρόνους- 1100πχ- έως τις ημέρες μας.

Επισημαίνεται ότι η Αθήνα παρουσίασε σημαντική ιστορική διακοπή, ενώ η Θεσσαλονίκη, που παρουσιάζει αντικειμενικά την μεγαλύτερη ιστορική συνέχεια, (σε επίπεδο πρωτευουσών πόλεων στην Ελλάδα),  υφίσταται πρακτικά από το 800μ.χ. Η ιστορική μνήμη όμως τρέχει πάντα μαζί με την καθημερινότητα της ζωής, άρα και την επιχειρηματικότητα. Αυτές οι αναγκαιότητας έσπρωξαν  στον Αποικισμό, στην δημιουργία του Χαλκιδαϊκού Αλφαβήτου, στην οικοδόμηση των Ιταλικών πόλεων κλπ.

Για την αποφυγή αναφορών που ήδη έχουν γίνει, η ουσία της παρέμβασης αυτής εστιάζεται στο ερώτημα της σημασίας της Δημοτικής Αγοράς για την Τοπική Επιχειρηματικότητα, συνεπώς για την Τοπική Ανάπτυξη.
Το ερώτημα αυτό απαντάται:
•    στο πλαίσιο που διαμορφώνουν οι παραπάνω παρατηρήσεις, με επιπλέον παραμέτρους
•    την συμπληρωματικότητα άλλων απαραίτητων έργων και
•    την δυνατότητα άμεσης χρηματοδότησης και υλοποίησης του εγχειρήματος, ώστε να βλέπουμε το έργο στην πραγματικότητα και όχι μόνο σε ημερίδες.

Η σημασία λοιπόν της αναβίωσης της ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ είναι μεγάλη  για την σημερινή Χαλκίδα και την ίδια την εξέλιξη και ανάπτυξη της πόλης, γιατί:
α)   Χωρικά συνδέει την ευρύτερη Αβάντων, με τους παλαιούς εμπορικούς δρόμους Ερμού και Κριεζώτου, την περιοχή Βενιζέλου, Αγ, Βαρβαρα- Κωτσου, την περιοχή της Πυροσβεστικής και την ευρύτερη Γαζεπη. Στην περιοχή αυτή λειτουργεί η συντριπτική πλειοψηφία των εμπορικών καταστημάτων και των επαγγελμάτων παροχής υπηρεσιών (μηχανικοί, γιατροί, δικηγόροι, λογιστές κλπ) της πόλης, ενώ η παραλία (ακρότατο σημείο) αποτελεί την φυσική κατάληξη της καθημερινότητας αλλά και της εξόδου, αλλά και της επιχειρηματικότητας στους κλάδους εστίασης.
β)  Η Δημοτική Αγορά ως κέντρο και η ευρύτερη περιοχή, λειτουργεί διαχρονικά ως η ιστορική σύνδεση της συνέχειας της καθημερινής ζωής της πόλης, ενώνοντας την περιοχή του Κάστρου με την Σύγχρονη Πόλη, από την Τουρκοκρατία έως τις ημέρες μας (Αγ. Παρασκευή- οδό Προαστείων), προσδιορίζοντας την χωρική εξέλιξη της εμπορικής κίνησης.

Επομένως η  λειτουργία της Δημοτικής Αγοράς (αλλά και της ευρύτερης εμπορικής Χαλκίδας), με βασικές χρήσεις όπως στο παρελθόν, χρήσεις που άλλωστε όλοι μας βλέπουμε, ζηλεύουμε και σεβόμαστε όταν πηγαίνουμε ταξίδια στο εξωτερικό (όπου οι αγορές αποτελούν μνημεία ή σημαντικά σημεία των πόλεων), μαζί όμως με την αστική ανάπλαση της περιοχής, με χωρική συνέχεια που απευθύνεται στο χρηστή των υπηρεσιών του κέντρου, που είναι πεζός, γιατί αυτός ψωνίζει, σε συνδυασμό με ήπια κυκλοφορία για να έρθει ο πεζός, θα τονώσει αποφασιστικά την Τοπική Επιχειρηματικότητα για τους παρακάτω λόγους:
1.    Δίνεται η μεγάλη δυνατότητα στο σύνολο του Εμπορικού- Επαγγελματικού Κόσμου της πόλης, αλλάζοντας βέβαια και την νοοτροπία του, να επενδύσει, αξιοποιώντας την επισκεψιμότητα της πόλης όχι μόνο από τους κατοίκους της αλλά και επισκέπτες της Αττικής (που αποτελούν το κοινό -στόχο) και κυρίως την αποδοχή της εικόνας της, μακριά από τον παράλογο και τριτοκοσμικό κυκλοφοριακό φόρτο και την εμφάνιση πολλών σημερινών χώρων και καταστημάτων.
2.    Η θεματική λειτουργία, στον εστιακό χώρο της Δημοτικής Αγοράς, προϊόντων βιολογικής καλλιέργειας και κτηνοτροφίας, άλλων παραδοσιακών Τροφίμων και Ποτών ή προϊόντων τοπικών Βιομηχανιών και Βιοτεχνιών στους αντίστοιχους κλάδους τροφίμων και ποτών, που δεν υφίσταται σε καμία περιοχή της Εύβοιας, Βοιωτίας και Αθήνας, προσφέρει την δυνατότητα προσέλκυσης του παραπάνω αγοραστικού κοινού- στόχου, σε επαναλαμβανόμενη βάση.
3.    Η στόχευση της επαναλαμβανόμενης επισκεψιμότητας, δημιουργεί όρους διεύρυνσης των ενδιαφερόντων του κοινού- στόχου, σε παρακείμενα καταστήματα, υπηρεσίες και δραστηριότητες, για το λόγο αυτό είναι κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας, η αυτενέργεια του επαγγελματικού – επιχειρηματικού κόσμου, πέρα από τις ενέργειες του Δήμου για αστικές αναπλάσεις, στην κατεύθυνση ανάδειξης της τοπικής φιλοξενίας και εξυπηρέτησης του πελάτη.
4.    Στην διαδρομή αυτή μπορούν και πρέπει να ενσωματωθούν οι χώροι αναψυχής αλλά και οι αίθουσες προβολών και θεάτρου, η ενεργή λειτουργία των Μουσείων και η μετατροπή ή δημιουργία απλών χώρων πολιτισμού (όσων η πολιτισμένη δράση μας και η συνείδηση μας ως μηχανικών επέτρεψε να διατηρηθούν), προσφέροντας τις εναλλακτικές δυνατότητες διαλλειμάτων από την καθημερινότητα.
5.    Θα επιτρέψει να συγκεντρωθούν οι δράσεις Λαϊκών Αγορών, οι οποίες θα μπορούσαν (Χωρικά, διατηρώντας την περιοδικότητα των)  να περιοριστούν σε τρία – τέσσερα σημεία (π.χ. Πάρκο Λαού, Κάνηθος, Αγ. Ελεούσα και  κυρίως Δημοτική Αγορά), ώστε να προστατεύεται ο χώρος κατοικίας, να δημιουργούνται όροι μόχλευσης δραστηριοτήτων όπως η Αγορά Τροφίμων, οι Εμπορικές Αγορές, οι δουλειές σε Υπηρεσίες και κάποιο διάλλειμα για καφέ ή αναψυχή, χωρίς τις σημερινές τριβές ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων ή ενόχλησης των περιοίκων από Λαϊκές Αγορές Τριτοκοσμικού χαρακτήρα.
6.    Θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στις δραστηριότητες υπηρεσιών που ήδη λειτουργούν στην περιοχή του Κέντρου (από την εστίαση έως τα γραφεία δικηγόρων, μηχανικών, γιατρών κλπ)

Η κατάσταση της σημερινής Δημοτικής Αγοράς, αλλά και ενός συνόλου κτιρίων της περιοχής που εμπίπτουν στις διατάξεις των παραπάνω νόμων, η μη εφαρμογή ακόμη του Σχεδίου Πόλης στην περιοχή (π.χ. περιοχή Βύρωνος, αποφάσεις για Κριεζή κλπ), η αργή ανάδειξη του κέντρου (πεζοδρομήσεις- πλατείες- πεζοδρόμια, η αντίληψη ότι ο Δήμος πρέπει να τα κάνει όλα χωρίς όμως να επιβάλει τέλη ή να πληρώνονται ενοίκια για χρήση δημοτικών ιδιοκτησιών και η εθιμική αυθαιρεσία και ατιμωρησία, κυριολεκτικά δυσφημούν ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά – αστικά κέντρα που θα μπορούσαν να προσελκύουν, εκτός των Χαλκιδέων, τους κατοίκους της Αττικής.



Η Αγορά δεν είναι προφανώς το σημείο μηδέν από άποψη μνημειακής σημασίας, άλλωστε αυτό αδικεί την μεγάλη ιστορία της πόλης. Είναι όμως ιδιαίτερα σημαντική για την επωνυμία της και την τοπική επιχειρηματικότητα.

Πρέπει λοιπόν η Αγορά να αναπαλαιωθεί, ανακαινιστεί, βάλτε όποια λέξη θέλετε, και να λειτουργήσει τώρα. Να λειτουργήσει με τις προβλεπόμενες χρήσεις που αναφέρονται και στο παρόν, χωρίς να θίγει την νέα πραγματικότητα λειτουργίας μιας ολόκληρης περιοχής με καταστήματα, από την Χαϊνά έως την Αγία Βαρβαρα και την Παραλία.

Οι απόψεις για ατέρμονες διαδικασίες δεν βοηθούν την Αγορά και την Πόλη, ενώ η συνδρομή των Πανεπιστημίων καλό είναι να περιορίζεται σε πολύ σημαντικές δουλειές που δίνουν φρέσκες ιδέες, αλλά ο σχεδιασμός και η κατασκευή να αφήνεται σε επαγγελματίες επιστήμονες, όπως γίνεται άλλωστε από τις αρχές του αιώνα σε όλο τον κόσμο. Αλλιώς θα έχουμε καλές Αρχιτεκτονικές Σχολές, αλλά θα θαυμάζουμε τον Καλατράβα και τον Ασιμπίλιο.

Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι το ΤΕΕ, θα πρέπει επιτέλους να αντιληφθεί ότι θα πρέπει να συμβάλει, με την σημαντική δημόσια χρηματοδότηση που έχει, στην διόρθωση της τεχνικής- κατασκευαστικής αγοράς και την σημαντική αισθητικά και τεχνικά αποδεκτή εικόνα της πόλης. Άλλωστε μέλη αρχιτεκτονικών επιτροπών, μελετητές, κατασκευαστές, λειτουργοί της Πολεοδομίας κλπ είναι μέλη του και έχουν τις ευθύνες που τους αναλογούν με τις υπογραφές τους.

Πρέπει επίσης να δούμε την συνολική ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου και της Δημοτικής Αγοράς, ως έργο ζωής και προόδου της πόλης, γιατί αυτή ανάπτυξη δεν εξαρτάται από προαστιακούς και αυτοκινητοδρόμους. Μπορεί να γίνει με δικές μας ενέργειες, ακόμη και τώρα που οι πόροι λείπουν, πέραν των δεσμευμένων 7.000.000? για την αγορά τους οποίους και αυτούς θα κινδυνέψουμε να τους χάσουμε.

Αντί να στήνουμε κάθε Δήμαρχο που ενεργεί στον τοίχο, θα πρέπει να σπρώξουμε ώστε να πάρουμε τις στρατηγικές αποφάσεις, να το σχεδιάσουμε σήμερα και να βρούμε τις χρηματοδοτήσεις και να αποφύγουμε τις υπερβολές των «μεγάλων ζεύξεων» και την παραβιάσεων των ΓΠΣ για Δημόσια κτίρια όπως η Νομαρχία.

Προτείνεται λοιπόν:
1.    Η πρόβλεψη ειδικού τέλους για την ανάδειξη του κέντρου της πόλης (προτεραιότητες Δημοτική Αγορά, ολοκλήρωση Αστικών Αναπλάσεων στην περιοχή, Λειτουργία Αρχαιολογικού Μουσείου και λοιπών συλλογών, απαλλοτριώσεις, ανάδειξη άλλων σημαντικών κτηρίων κλπ). Το τέλος θα αποπληρώνει ειδικό δάνειο (π.χ. από την ΕΤΕπ, JESSICA κλπ), το οποίο θα ληφθεί για τον σκοπό αυτό. Μπορεί να προβλεφθεί διαβάθμιση της επιβάρυνσης των Δημοτών και Επαγγελματιών- Δημοτών ανάλογα με την ωφέλεια αλλά και το εισόδημα. Όμως για όλους μας θα υπάρχει ωφέλεια. Προτείνεται ετήσιος ειδικός- θεματικός απολογισμός του Δήμου για το πώς χρησιμοποιήθηκαν αυτά τα χρήματα.
2.    Ένταξη του παραλιακού μετώπου από την Γέφυρα έως την Λιανή Άμμο, στον παραπάνω σχεδιασμό, επειδή το έργο αυτό συνδέεται με την Παραλία και την επισκεψιμότητα της πόλης.
3.    Σύνδεση και Μόχλευση Κεφαλαίων. Το Δάνειο αυτό θα πρέπει συνδυαστεί με πίεση για συμπληρωματικές χρηματοδοτήσεις από ΕΣΠΑ και άλλους πόρους, ενώ θα πρέπει να αναζητηθεί και αξιοποιηθεί η Ιδιωτική Χρηματοδότηση, ανταποδοτικού χαρακτήρα, σε εστιασμένα έργα, όπως η Δημοτική Αγορά και ο ευρύτερος χώρος, όπως παραπάνω αναφέρθηκε.
4.    Πρόβλεψη δημιουργίας ειδικού πόρου (π.χ. από το ΕΣΠΑ, ΕΤΕΑ) για την δημιουργία Ταμείου χρηματοδότησης της ανάπλασης των επιχειρηματικών χώρων της περιοχής (καταστήματα, προσόψεις πολυκατοικιών σε εμπορικούς δρόμους κλπ), με δανειακή χρηματοδότηση μακράς διάρκειας, χαμηλού επιτοκίου αλλά και παροχής εγγυήσεων.
5.    Πρόβλεψη Ειδικού Οργανισμού Δημοτικής Αγοράς και των Περιφερειακών Αγορών, με ενεργό συμμετοχή στο κεφάλαιο Πολιτείας (Δήμος) και Επιχειρηματιών, με στόχο την βιώσιμη, ευέλικτη  και ανταγωνιστική λειτουργία της Δημοτικής Αγοράς και των υποδομών της ευρύτερης περιοχής, στην βάση προσδιορισμένου Κανονισμού Λειτουργίας και Συντήρησης, την προσέλκυση επαγγελματιών και την πώληση προϊόντων από όλη την Περιφέρεια, την ανάδειξη της ως το MUST σημείο της πόλης.
6.    Συγκέντρωση Λαϊκών Αγορών σε τρία ή τέσσερα σημεία, όπως αναφέρθηκε για την αποκατάσταση της πραγματικής λειτουργίας των.
7.    Πίεση και επιμερισμός καθηκόντων, στo επίπεδο πολιτικής εκπροσώπησης, για δημιουργία θεσμικού πλαισίου άμεσης εκτέλεσης των έργων της Δημοτικής Αγοράς και της ευρύτερης προτεινόμενης ανάπλασης, από την μελέτη έως την οριστικοποίηση της κατασκευής στα πρότυπα του θεσμικού πλαισίου του Οργανισμού Ολυμπιακών Αγώνων (ΦΕΚ Β/ 1044/2001). Η ισχύς του θεσμικού πλαισίου παύει με την ολοκλήρωση των έργων. Η προετοιμασία του σχεδίου του σχετικού Νομοθετήματος ή της Εξουσιοδοτικής Πράξης, δεν απαιτεί περισσότερο από 20 ημέρες.
8.    Άμεση Ενεργοποίηση του Δήμου και της Αστυνομίας για την αποκατάσταση του αισθήματος ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή Αγοράς- Κέντρου- Παραλίας αλλά και του ελέγχου κάθε παράνομης ενέργειας (π.χ. παρκάρισμα, μικροπωλητές χωρίς άδειες, αυθαίρετες κατασκευές, καταλήψεις πεζοδρομιών, βανδαλισμοί κτιρίων, μετατροπή δημοσίων χώρων σε τουαλέτες αλλά και πωλήσεις ναρκωτικών, έγκλημα κλπ). Αποτελεί ενέργεια χωρίς κόστος που μπορεί να ξεκινήσει άμεσα.
9.    Σχεδιασμός φθηνής, συχνής  και λειτουργικής δημοτικής συγκοινωνίας σε συνεργασία με τους επαγγελματικούς φορείς των μεταφορών, με κάλυψη των δαπανών της από τα έσοδα parking, τα πρόστιμα των τροχοφόρων και πρόβλεψη ειδικού τέλους, στη βάση της χρήσης αυτοκινήτου αλλά και ευνοϊκού (δωρεάν) εισιτηρίου, για τις μειονεκτικές ομάδες πληθυσμού. Η συγκοινωνία θα πρέπει να απευθύνεται στον επισκέπτη, αλλά και κάθε κατηγορία πολίτη, αποτρέποντας και δυσκολεύοντας την κυκλοφορία στο κέντρο, ενώ η κυκλοφορία φορτηγών και βαρέων οχημάτων θα πρέπει να περιοριστεί σε ορισμένες ώρες της ημέρας και βέβαια να απαγορευτεί η στάθμευση τους μέσα στην πόλη σε κάθε Δημόσιο και Ιδιωτικό χώρο.
10.    Ενεργοποίηση Δήμου και των Επαγγελματικών και Επιστημονικών Φορέων για την Προβολή και Επικοινωνία των πλεονεκτημάτων επίσκεψης και αγορών στο εμπορικό κέντρο της Χαλκίδας και στην Δημοτική Αγορά, με δυνατότητα ενός διαλλείματος για καφέ, φαγητό, κινηματογράφο, δραστηριότητες πολιτισμού, διασκέδαση κλπ.

Πρέπει να γίνει κατανοητό και να προβληθεί ότι η Εμπορική Χαλκίδα, με σήμα την Δημοτική Αγορά, είναι ίσως το μεγαλύτερο MALL της ευρύτερης Αττικής, χωρίς τον τεχνητό χαρακτήρα των πολυκαταστημάτων, αλλά με μια ανθρώπινη διάσταση και αυτό είναι ευκαιρία για την Πόλης μας.

Πρέπει να αποφασίσουμε τώρα που είμαστε στο σημείο μηδέν, ως πόλη και ως χώρα, τι θέλουμε για την πόλη μας, να το σχεδιάσουμε, να το αναλάβουμε ως ευθύνη και να το στηρίξουμε χωρίς να ψάχνουμε προφήτες ή να κυνηγάμε μάγισσες».

Επιστροφή